Jernbane i nord


Vidar Eng, Tromskomiteen for jernbane

De fire regjeringspartiene (FrP, H, V, KrF) skapte ny dynamikk i kampen for mer jernbane i Nord-Norge da de på en pressekonferanse i Tromsø 24. mars 2017 gledelig og overraskende gikk inn for en ny oppdatert utredning av Nord-Norgebanen. Så mye nytt har skjedd med transportbehovet i nord siden 1990-tallet at dette er helt nødvendig. En slik utredning ble så vedtatt i Stortinget i juni 2017 og er nå inne i Nasjonal Transportplan (NTP) som gjelder for perioden fra 2018 til 2029. Jernbanedirektoratet skal legge fram sin utredning før sommerferien.

Så mye nytt har skjedd med transportbehovet i nord siden 1990-tallet at dette er helt nødvendig.

Vidar Eng, nestleder i Tromskomiteen for jernbane.

Mange har savnet engasjement fra det største opposisjonspartiet Arbeiderpartiet i jernbanesaken, men Troms og Finnmark Ap vedtok 24. mars å støtte kravet om jernbane fra Fauske til Tromsø. Og SV-landsmøtet sist helg vedtok å gå inn for at jernbaneforlengelse i nord skal inn i neste runde av NTP som skal vedtas våren 2021. Alt dette bør bli en utfordring til flere partier om å forplikte seg, både nasjonalt og i den kommende lokalvalgkampen. Nord-Norgebanen handler om å binde hele landet sammen med miljøvennlig, økonomisk og trafikksikker jernbanetransport.

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *