Gods på bane eller båt?

De mange kollisjonene mellom trailere og personbiler opprører. Alle er enige om at mye av godstransporten må bort fra veiene. Noen mener at mer godstransport på skip er løsningen og viser til at slik var det inntil nylig. Sånn sett kan båt-transport virke som en løsning som kan virkeliggjøres raskt, mens en nybygd Nord-Norge-bane virker som luftig framtidsmusikk. Men det er gode grunner til at skip aldri kan bli like bra som jernbane.

Vidar Eng, nestleder i Tromskomiteen for jernbane.

For det første går det raskere med tog. Godstransporten på jernbane mellom Narvik og Oslo via Sverige tar 26 timer. Så raskt går det ikke med skip. Og tenker vi på transport til markedene i Mellom- og Sør-Europa er jernbanen relativt sett enda raskere. Til Nord-Italia er skip nær sagt umulig da skip må ta den lange omveien vest for Europa, mens jernbane kan gå rett sørover. Friksjonsfri og rask internasjonal jernbanetransport fungerer riktignok ikke slik idag, men linjene er der, og det er sannsynlig at miljøkrav vil få EU til å ordne opp i dette.

For det andre har jernbaneforbindelsen mellom Narvik og Oslo vist at det er mulig å få volum nok til daglige tog. Det betyr at varer kan sendes når som helst, noe som gir fleksibilitet og raske leveranser. En gods-skip tar mye større lastevolum. Det betyr at daglige skipsanløp blir umulig, og det kan også bety at skipene må innom mange steder for å få nok volum. Også her er godstransport på tog best.

Vi står igjen med et mysterium. Hvorfor er det så stille fra fylkespolitikere og stortingsrepresentanter fra Troms og fra LO og NHO når det gjelder Nord-Norge-banen? Det er nå Jernbanedirektoratet utreder Nord-Norge-banen, og det er nå partiene skal vedta sine lokalvalgprogram.

Vidar Eng, Tromskomiteen for jernbane

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *